Kwaliteits-principes

kwaliteitsprincipesDe nieuwe ISO 9001:2015 kwaliteitsmanagement norm schetst een rol voor het topmanagement en de kwaliteitsmanager. De nieuwe norm kan afwijken van de huidige situatie. Welke zeven kwaliteitsprincipes worden gehanteerd in de nieuwe ISO9001:2015 norm?

  1. Klantgerichtheid: de organisatie streeft ernaar klant eisen en -verwachtingen te overtreffen.
  2. Leiderschap: de leiders op alle niveaus in de organisatie zorgen voor een eenduidig doelen richting.  Daarom creëren zij de voorwaarden voor de mensen die de kwaliteitsdoelstellingen moeten realiseren. Lees hier meer over leiderschap.
  3. Betrokkenheid(engagement)van medewerkers: bekwame en betrokken mensen in de organisatie. Dus zijn zij nodig om te presteren en waarde te leveren.
  4. Procesbenadering: consistente en voorspelbare resultaten. Deze worden effectiever en efficiënter gerealiseerd wanneer de activiteiten worden benaderd als samenhangende processen die functioneren als een coherent systeem.
  5. Verbetering: succesvolle organisaties hebben een voortdurende focus op verbetering.
  6. Op bewijs gebaseerde besluitvorming: beslissingen op basis van analyse en evaluatie van gegevens en informatie.  Welke leiden tot een hogere kans om de gewenste resultaten te behalen.
  7. Relatiemanagement: voor blijvend succes managen organisaties de relaties met betrokken partijen zoals leveranciers.
Meer weten

Meer specifieke informatie over kwaliteitsmanagement en de nieuwe ISO9001:2015 specifiek vindt u op deze pagina.

Heeft u een andere vraag of wilt u een bedrijfskundig advies voor uw organisatie? Neem dan gerust contact op .

Share on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page