Je hebt drie mensen in vaste dienst en maakt gebruik van een freelancer. Een ISO 9001 certificering is daar niet geschikt voor. Natuurlijk wordt ISO 9001 wel eens gevraagd voor een aanbesteding. Maar ja, die laat je maar gewoon gaan…
Waarom zou je een ISO 9001 certificaat halen? Waarschijnlijk heb je hele goede redenen om niet te kiezen voor een certificaat. Immers zijn er meer redenen om iets niet te doen dan wel. Wellicht herken je de volgende ‘waarheden’ wel.
Één van de meest gehoorde redenen is dat het hebben van een ISO een dik handboek betekent. Op een ‘papieren tijger’ zit echt niemand op te wachten. Als je dat denkt, begin er dan vooral niet aan. Het levert je alleen maar frustratie op.
Uren werk en vooral nog meer kosten! Niet alleen van jezelf, maar ook nog eens van een dure adviseur. En wat voegt hij eigenlijk toe? Koffiedrinken en veel woorden op papier zetten. Waarom bestaan er eigenlijk bedrijven die een ISO 9001 certificaat halen?
Ook eentje die ik vaak hoor. “‘We zijn een open, flexibele organisatie en regeltjes passen daar niet binnen.” En daar hebben ze helemaal gelijk in. Ik heb ook geen norm nodig om te vertellen hoe ik mijn werk moet doen. We hebben immers al genoeg regels in Nederland.
Een kwaliteitsmanagementsysteem betekent vooral dat je anders gaat werken. Je hebt altijd op een bepaalde manier gewerkt en dat gaat prima. En dan ISO 9001 halen om vervolgens alles anders te gaan doen “omdat dat moet van ISO”. Als je je activiteiten anders gaat organiseren “omdat het moet van ISO”, zou ik ook niet willen certificeren.
Waarom dan wél een certificaat?
Een ISO 9001 certificering geeft aan dat jouw bedrijf een kwaliteitsmanagementsysteem hanteert. Het certificaat heeft vooral ook een commerciële waarde. Het wordt immers regelmatig gevraagd voor een opdracht of aanbesteding. Maar daar zit niet de meeste toegevoegde waarde in.
Eigenlijk is er maar één duidelijke reden: ISO 9001 is ondersteunend aan jouw onderneming en het behalen van je bedrijfsdoelen. Zo zou het in ieder geval wel moeten zijn. En zo kán het zijn.
Hoe helpt ISO jouw bedrijf vooruit
Waar draait jouw bedrijf om? Voor wie lever je die ideale service of dat mooie product?
Het mooie is – ISO 9001 is er om je te helpen je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. De ISO 9001 norm geeft daar een aantal nuttige eisen en richtlijnen voor. Dat kan je bijvoorbeeld vastleggen in een managementsysteem. Niet omslachtig en op papier, maar concreet en digitaal.
Een ISO zal bij een bedrijf dat goed in elkaar steekt deze processen alleen onderstrepen, niet overhoopgooien.
Het is dan simpelweg een certificering dat wat je doet goed is en hoef je de voor- en nadelen van een ISO certificering niet eens meer naast elkaar te leggen.
Meer weten
Wil je meer weten over ISO 9001? Gebruik dan het aanvraagformulier of neem direct contact op met Frank Winter: mobiel 06-811 922 95 of frank.winter@sparx.nl.